Dye/no

From Minecraft Wiki
< Dye
Jump to: navigation, search
This page is part of the Norwegian translation project.
Dye
Dyes.gif
Type

Ting

Renewable

Rosenrød: Ja
Løvetannsgul: Ja
Lasursten: Nei
Kaktusgrønn: Ja
Blekkpose: Ja
Beinmel: Ja
Kakaobønner: Nei
Oransje fargestoff: Ja
Turkis fargestoff: Nei
Lilla fargestoff: Nei
Grå fargestoff: Ja
Lyseblå fargestoff: Nei
Rosa fargestoff: Ja
Lime fargestoff: Ja
Lyselilla Farge: Nei
Lysegrå fargestoff: Ja

Stackable

Ja (64)

First appearance

Java Edition Beta 1.2

Data value

dec: 351 hex: 15F bin: 101011111

Name

dye

Fargestoff laging produksjonlenke

Ullfargestoff er ting brukt til å endre fargen til ull.Der er på denne tiden 16 fargestoff, inkluderende 7 "primære" fargestoff (rød, gul, blå, grønn, hvit, svart og brun), 7 "sekundære" fargestoff, og 2 "tertiære" fargestoff.

Historie[edit]

Ullfargestoff ble lagt til i Beta 1.2-oppdateringen.

1.1-oppdateringen ga sauer evnen til å vokse ut igjen ullen ved å spise gress. Fargede sauer vil vokse ut igjen ull i dens nye farge.

Bruk[edit]

Fargestoff kan bli plassert med ull i en arbeidsbenk (i hvilken som helst posisjon) for å farge en enkel blokk. Det kan også bli brukt på sauer for å farge dem. Etter kutting vil ullen som faller også være av den fargen, som gir mer farget ull enn fra laging. Ikke alle fargestoff er fornybare, men den fargede ullen i seg selv er; etter kutting av fargede sauer, vil de vokse ut igjen ullen ved å spise gress I tillegg er der naturlig forekommende gråe, lysegråe, svarte, brune og rosa sauer som slipper likt farget ull. Merk at du bare kan farge hvitt ull via laging - å farge fargede sauer er den eneste veien å farge ull som ikke er hvitt. For eksempel kan du få "bleket" ull ved å bruke hvitt fargestoff på en farget sau.

Primære Farger[edit]

Disse primære fargene (med unntak av kakaobønner) er lagd fra en eneste ingrediens gitt naturelt i en verden.

Navn Kilde Farge Notater
Rosenrød Rose Rød Lagd av å plassere en eller flere roser i en arbeidsbenk.
Løvetannsgul Løvetann Gul Lagd av å plassere en eller flere Løvetenner i en arbeidsbenk.
Lasursten Lapis Lazuli-malm Blå Utvinnes (en malm gir 4-8 fargestoff).
Kaktusgrønn Kaktus Grønn Lagd av å koke kaktus i en ovn.
Blekkpose Blekksprut Svart Hver blekksprut slipper 0-3 blekkposer når de dør. (Svart ull kan også bli skaffet fra svarte sauer.)
Beinmel Bein Hvit Lagd av å plassere bein i en arbeidsbenk. (Endrer bare fargede sauer til hvite; kan ikke brukes til å lage hvit ull fra farget ull.)
Kakaobønner Fangehull Brun Funnet i fangehull. (Brun ull kan også bli skaffet fra brune sauer.)

Sekundære Farger[edit]

Sekundære farger blir lagd ved å kombinere primære farger.

Navn Kilde Farge Notater
Oransje fargestoff Rosenrød + Løvetannsgul Oransje
Turkis fargestoff Kaktusgrønn + lasursten Turkis
Lilla fargestoff Rosenrød + Lapis Lazuli Lilla
Grått fargestoff Blekkpose + Beinmel Grå (Grå ull kan også bli skaffet fra gråe sauer.)
Light Blue Dye/no Lapis Lazuli + Beinmel Lyseblå
Rosa fargestoff Rosenrød + Beinmel Rosa (Rosa ull kan også bli skaffet fra sjeldne, rosa sauer.)
Lime fargestoff Kaktusgrønn + Beinmel Lime

Tertiære Farger[edit]

Tertiære farger blir lagd ved å kombinere sekundære farger.

Navn Kilde Farge Notater
Lyselilla Farge Lilla fargestoff + Rosa fargestoff Lyselilla Se Fiolett fargestoff for alternative oppskrifter og sammenligning av oppskrifters effektivitet.
Lysegrått fargestoff Grått fargestoff + Beinmel Lysegrå Se Lysegrått fargestoff for alternative oppskrifter og sammenligning av oppskrifters effektivitet. (Lysegrå ull kan også bli skaffet fra lysegråe sauer.)

Video[edit]

Notater[edit]

Om du ser etter å lage ull i en bestemt farge, er det best å farge en sau i denne fargen og få den fargede ullen direkte fra sauen. Denne metoden gir deg sauens slipp av 1-3 farget ull blokker per fargestoff og som vil vokse ut igjen, istedet for kun en farget blokk fra å sette sammen ull og fargestoff. Du kan også farge sauer som ikke er hvite, som ellers bare ville gitt farget ull av en annen farge. Sauer kan også bli født med fargen fra en av foreldrene.

Disse ullfargene kan naturlig forekomme på sauer; alle andre må bli lagd ved å bruke fargestoff på en sau (høyre-klikk):

  1. Hvit sau (mest vanlig)
  2. Lysegrå sau
  3. Grå sau
  4. Svart sau
  5. Brun sau
  6. Rosa sau

Dataverdier[edit]

Fargen av et fargestoff avhenger av et sekundært datafelt (bak element ID-en av 254), som også blir brukt til å lagre skadenverktøy og som ofte blir referert til som “skadeverdi”.

Icon Dec Hex Beskrivelse
0 0x0 Blekkpose
1 0x1 Rosenrød
2 0x2 Kaktusgrønn
3 0x3 Kakaobønner
4 0x4 Lasursten
5 0x5 Lilla fargestoff
6 0x6 Turkis fargestoff
7 0x7 Lysegrått fargestoff
8 0x8 Grått fargestoff
9 0x9 Rosa fargestoff
10 0xA Lime fargestoff
11 0xB Påskeliljegul
12 0xC Lyseblått fargestoff
13 0xD Lyselilla Farge
14 0xE Oransje fargestoff
15 0xF Beinmel

Trivia[edit]

  • De reverserte fargeverdiene ligner en ANSI eller VGA palett med den største avvikeren som oransje.
  • Metadata verdiene for ull og ullfargestoff er det omvendte av hverandre, med hvit ull som 0, beinmel 15; oransje ull som 1, oransje fargestoff 14; osv.
  • Å gi deg selv et fargestoff med skadeverdi høyere enn eller likt 16, vil gi et resultat som ser ut som en tilfeldig ting, først ser det ut som et verktøy av tre. Å bevege musepekeren over den for å få verktøytipset vil krasje spillet.
  • Farge sauer er mer effektivt enn å farge ull, så et fargestoff kan bli brukt til å få uendelig farget ull, så lenge spilleren har saks.

Se også[edit]

This page has been tagged for and is currently pending deletion per user request Discuss
Reason: no real activity since 2012