Share

Share

Minecraft/fin

From Minecraft Wiki
Jump to: navigation, search

This page is part of the Finnish translation project.
Minecraft
Mclogo.png
Author

Mojang AB:
Markus Persson, luoja
Jens Bergensten

Developers

?

Platform

Windows, Mac OS X, Linux, Android, Xbox 360(1), iOS(1)

Written in

Java (Tietokone ja Android)
C (iOS & Xbox 360)

Latest version

1.8.1

Released

Classic (17 May 2009)
Indev (23 Dec 2009)
Infdev (27 Feb 2010)
Alpha (28 June 2010)
Beta (20 Dec 2010)

Size

≈1.39 MB (2)

License

Mojang AB Terms of Use

Source available

Ei tällä hetkellä (3)

Compatible with

?

Links

Site Forum

Minecraft on hiekkalaatikko-genreen kuuluva indie-videopeli, jonka kehitystyötä on inspiroinut Infiniminer. Minecraftin on ohjelmoinut Markus "Notch" Persson Java-ohjelmointikielellä. Minecraftissa on C418-taiteilijanimisen artistin musiikkia ja pelin maalaukset on tehnyt Kristoffer Zetterstrand. Minecraftissa pelaajahahmo voi tuhota ja luoda yhden kuutiometrin kokoisia palikoita dynaamisesti luodulla kartalla ja vuorovaikuttaa muun ympäristön kanssa.

Ympäristöön kuuluu palikoiden lisäksi kasveja, otuksia ja esineitä. Erilaisia asioita, joita pelaaja voi tehdä ovat: malmien kaivaminen, aggressiivisten otuksien kanssa taistelu ja erilaisten palikoiden ja työkalujen valmistaminen erilaisita keräämistään aineista. Pelin avonaisuus antaa pelaajalle mahdollisuuden luoda rakennelmia, taidetta ja erilaisia muita luomuksia moninpelipalvelimella tai pelaajan omalla yksinpelikartalla. Muihin ominaisuuksiin kuuluvat redstone-piirit, joilla voi tehdä elektronisia piirejä, kaivoskärryt ja rautatiet ja salaperäinen alamaailma Nether.

Pelin nykyinen versio on 1.7.2.

Ostaminen ja saatavuus[edit]

Minecraftin päävalikko joka käynnistyskerralla vaihtuvalla tekstillä varustettuna.

Minecraftin nykyinen versio on saatavilla 20 euron hintaan. Pelaajan ostettua pelin, hän pystyy pelaamaan sitä selaimessa tai pelaaja voi ladata pelin omalle koneelleen. Lahjakorttien osto on myös mahdollista. Minecraftin Classic-versiota voi pelata osoitteessa ilmaiseksi. Classic-versiota ei voi ladata, vaan sitä pitää pelata selaimessa.

betaa edeltävät versiot (Indev, Infdev ja Alpha) olivat aikaisemmin saatavilla oston jälkeen pelin kotisivuilta nykyisen Beta-version tapaan ja Survival test-versio oli pelattavissa ilmaiseksi. Nämä versiot eivät ole kuitenkaan enää saatavilla. Minecraftin täysversion julkaisupäivän piti alunperin olla 11 marraskuuta, mutta Notchin mielestä 11.11 oli jo täynnä pelijulkaisuja, joten hän siirsi julkaisupäivää viikolla 18. päivään.[1] Notch sanoi että Minecraftin kehitystyö tulee jatkumaan täysversion julkaisun jälkeen.

Juuri aloitettu uusi peli

Pelaaminen[edit]

Katso Pelaaminen

Pelaajahahmo[edit]

Pääartikkeli: Pelaajahahmo

Pelaajahahmo on hahmo jota pelaaja ohjaa pelimaailmassa. Pelaajan aloittaessa uuden pelin, pelaajahahmo laitetaan siemenen avulla luotuun maailmaan ja hänen tavaravalikkonsa on tyhjä. Pelaajahahmolla on kestomittari, jossa on kymmenen sydäntä. Pelaajahahmo ottaa vahinkoa putoamisesta, tukehtumisesta, hukkumisesta, tulesta, laavasta, salamasta, kaktukseen osumisesta, pelialueen ulkopuolelle tippumisesta ja aggressiivisten otuksien hyökkäyksistä. Pelaajahahmon ottamaa vahinkoa voi vähentää panssarilla. Kestoa voi palauttaa syömällä ruokaa tai mikäli pelaaja pelaa rauhallisella vaikeusasteella, niin kesto palautuu automaattisesti. Pelaajahahmon ulkonäköä voi vaihtaa Minecraftin kotisivun profiilisivulta.

Palikat[edit]

Pääartikkeli: Palikat

Pelin kartta koostuu palikoista, joita on erityyppisiä: luontoon kuuluvia palikoita, kuten ruohopalikat, kivipalikat, malmipalikat, jotka sijoitetaan karttaa luodessa automaattisesti. Osaa palikoista ei esiinny luonnolla, vaan pelaajan pitää valmistaa ne. Näihin palikoihin kuuluvat esimerkiksi: valmistuspöytä ja uuni. Palikoista voi saada erilaisia esineitä joko käsin kaivamalla tai käyttämällä työkaluja. Jotkin esineet ovat pelkästään palikoita pelaajan tavaraluettelossa, kun taas joitakin käytetään materiaalina luotaessa erilaisia palikoita tai esineitä. Peruskallio on ainoa palikka, jota pelaaja ei voi hajottaa ja saada.

Valmistus[edit]

Pääartikkeli: Valmistus

Pelaaja voi valmistaa erilaisia työkaluja ja palikoita käyttämällä keräämiään esineitä. Valmistaminen oli mahdollista ensimmäisen kerran pelin Indev-versiossa ja siitä lähtien valmistettavien esineiden määrä on kasvanut jatkuvasti. Valmistaakseen esineitä, pelaaja voi käyttää 2x2 kokoista ruudukkoa pelaajan tavaraluettelossa tai pelaaja voi käyttää valmistuspöytää, mistä löytyy 3x3-ruudukko. Jotkut esineet pitää sulattaa uunissa ennen käyttöä. Esimerkiksi rautapalikka pitää sulattaa uunissa rautaharkoksi. Uunin käyttämiseen pelaaja tarvitsee polttoainetta.

Otukset[edit]

Pääartikkeli: Otukset
Creeper päivänvalossa

Minecraftin maailmassa on pelaajan lisäksi erilaisia otuksia, joihin kuuluvat:
-Zombi, joka hyökkää pelaajan kimppuun nyrkein
-Luuranko, jolla on jousi
-Hämähäkki, joka pystyy hyppäämään pitkiä matkoja ja kiipeämään seiniä pitkin
-Creeper, joka räjähtää pelaajan lähellä.
-Lima, joka syntyy kartan syvimmissä osissa ja soilla, ja jota on 4 eri kokoa
-Lisäksi harvinainen hämähäkillä ratsastava luuranko

Kaikki otukset eivät kuitenkaan ole vihamielisiä. Ei-vihamielisiin otuksiin kuuluvat:

-Possu, joka pudottaa lihaa
-Lehmä, josta saa maitoa
-Kana, joka munii munia ja jonka tappamalla saa höyheniä
-Lammas, josta saa villaa
-Kalmari, joka pudottaa kuollessaan mustepusseja
-Susi, jonka pelaaja voi kesyttää omalle puolelleen. Kesyttämätön susi käy pelaajan kimppuun, mikäli pelaaja hyökkää sen kimppuun ensin.

Netheristä löytyy lisäksi:

-Ghast, joka on lentävä meduusa, joka pystyy ampumaan räjähtäviä tulipalloja
-Zombi Possumies, jolla on kultainen miekka ja käy pelaajan kimppuun ainoastaan jos pelaaja hyökkää sen kimppuun ensin.

Moninpeli[edit]

Varhainen moninpeli

Moninpelimahdollisuus julkaistiin ensimmäisen kerran Classic-versioon 8. kesäkuuta 2009 ja alpha-versioon 4. elokuuta 2010. Minecraftin moninpeliyhteisö on kehittänyt omat säännöt ja tavat, joita valvovat palvelimien ylläpitäjät ja valvojat. Griefer tarkoittaa pelaajaa, joka tuhoaa toisten pelaajien luomuksia tai haittaa heidän pelaamistaan.

Minecraftin palvelimiin voi asentaa lisäosia, jotka voivat lisätä esimerkiksi rahaomaisuuden, pelaajien luonnosten suojelun muiden pelaajien tuhoamiselta tai vaikkapa roolipeliominaisuuksia. Nämä muutokset yleensä eivät vaadi muutoksia pelaajan peliin, vaan ypörivät täysin palvelinohjelmistossa.

Yksi suosittu peli moninpelipalvelimilla on Spleef, jossa pelaajien pitää yrittää pudottaa muut pelaajat pois vartavasten rakennetulta areenalta tuhoamalla palikoita heidän jalkojensa alta.

Historia[edit]

Katso myös kehityskierto tai versiohistoria.

Tekeminen[edit]

Notch sai idean Minecraftiin pelattuaan Infinimineriä TIG Source foorumin jäsenten kanssa vuonna 2009.[2] Muut pelit, joista on otettu mallia ovat Dwarf Fortress, Dungeon Keeper,[3] ja Notchin yksi vanhoista projekteista, RubyDung.[4]

Ennen julkaisua[edit]

Notchin aloittaessa Minecraftin kehityksen, hän ajateli sen olevan vain pieni projekti. Esimerkiksi Notchin lähettäessä ensimmäistä Minecraft-videota Youtubeen, hänellä ei ollut nimeä tiedossa ja kutsui sitä pelkästään luolapeliksi.[5][6] Nimi "Minecraft: Order of the Stone" (Minecraft: Kiven järjestys) (viittaus Order of the Stickiin, joka on web-sarjakuva ja "yksi parhaista asioista Internetissä.")[7] annettiin seuraavana päivänä[8] ja pian sen jälkeen nimi lyhennettiin pelkästään Minecraftiksi, koska se oli paljon helpompi ja jotkut ihmiset olisivat saattaneet kutsua Order of the Stickiksi. Peli julkaistiin lopulta aikaiseen yksityiseen yksinpelialpaan 16. toukokuuta 2009.[9]

Classic[edit]

Pääartikkeli: Classic

Päivä yksityisen julkaisun jälkeen, Notch julkaisi version 0.0.11a yleiseen levitykseen[10] ja peli mainittiin IndieGames.com-sivulla seuraavana päivänä.[11] Creative-pelimuoto sallii pelaajan laittaa ja tuhota palikoita vapaasti antaen pelaajan rakentaa vapaasti mitä tahansa. Pelaajien käyttämien palikoiden määrällä ei ole rajoituksia. Minecraft classicia voi pelata menemällä Minecraftin nettisivuilla ja painamalla "Classic".

Survival Test[edit]

Pääartikkeli: Survival Test

Survival Test julkaistiin ilmaisena päivityksenä Classiciin 1. syyskuuta 2009. Se esitteli nykyisen Beta-versiosta tutun pelimuodon. Survivalissa pelaajien piti kaivaa palikoita, kohdata otuksia ja pelaajahahmolla oli myös terveysmittari. Mikäli pelaaja kuoli, kartta menetettiin ja ellei sitä oltu kopioitu talteen, pelaaja joutui aloittamaan alusta uudella kartalla.

Indev[edit]

Pääartikkeli: Indev

Indev (In Development) julkaistiin 23. joulukuuta 2009 Minecraft-yhteisön pyytäessä päästä testaamaan uusia ominaisuuksia joita Notch oli tekemässä. Indev versio 0.31 laitettiin pelattavaksi osoitteeseen minecraft.net/indev ja ainoastaan henkilöt, jotka olivat ostaneet pelin pystyivät pelaamaan sitä. Pelaajan syntyessä uuteen maailmaan, hän ilmestyy valmiiksitehtyyn puutaloon. Päivityksissä tuli mukana monimutkaisempi ja realistisempi valaistus kuin Classicissa. Indev sai lisää päivityksiä tämän jälkeen, saaden paljon Minecraftin peruspilareita kasaan. Indevin aikana, jotkin päivitykset olivat lähinnä uusien asioiden testausta, kuten soihdut tai tuli. Indevissä oli erikoiset karttatyypit, jotka muistuttivat hieman nykyisiä kasvillisuusvyöhykkeitä ja eri ulottuvuuksia. Esimerkiksi leijuvat saaret eli taivasulottuvuus ja helvetti eli Nether. Kuten Survival Testissä, mikäli pelaaja kuoli, niin kartta menetettiin.

Infdev[edit]

Pääartikkeli: Infdev

(Infinite Development) julkaistiin 27. helmikuuta 2010, ja siinä oli automaattisesti laajentuva kartta. Siinä oli myös muita päivityksiä, kuten uusia valmistusmahdollisuuksia, 3D-pilvet, uutta maastoa, realistisempi neste-järjestelmä ja monimutkaisemmat luolat.

Alpha[edit]

Pääartikkeli: Alpha
Nether-ulottuvuus.

Alpha julkaistiin 28. kesäkuuta 2010 ja sen aikana lisättiin monia minecraftin tärkeitä ominaisuuksia. Survivaliin luotiin moninpeli, punakivi-piirit lisättiin, kuten myös veneet, uutta musiikkia, uusia otuksia, ja vaikeustason valintamahdollisuus. Monet näistä ominaisuuksista lisättiin ilman erillistä ilmoitusta salaisissa perjantai-päivityksissä.

Minecraftin Halloween-päivitys 31. lokakuuta 2010 oli iso päivitys, joka lisäsi kasvillisuusvyöhykkeet, Netherin, uusia vihollisia, palikoita, esineitä ja muita muutoksia.

Beta[edit]

Pääartikkeli: Beta

Beta on Minecraftin nykyinen kehitysversio. Se julkaistiin 20. joulukuuta 2010. Betassa lisättyihin ominaisuuksiin kuuluu: Uusi logo ja käynnistysohjelma, saavutukset ja tilastot, säätilat, pehmeä valaistus, villan väriaineet, erilaisia kasveja (2 uutta Puu-lajia ja pitkä ruoho), sudet ja kalmarit, sängyt ja muita palikoita ja esineitä.

Beta 1.8 (kutsutaan myös seikkailupäivitykseksi (Adventure Update)) tulee olemaan Betan viimeinen isompi päivitys, keskittyen tutkimiseen ja taisteluun. Lisättäviin ominaisuuksiin kuuluu uusia maastonmuotoja (esim. rotkot ja joet), uusi kasvillisuusvyöhyke, NPC-kylät, vähintään yksi uusi otus, uusia maanviljelystapoja ja uusia taistelutapoja, mukaanlukien erikoisiskut. Näiden lisäksi 1.8 sisältää Creative-moodin.[12]

Betan jälkeen julkaistaan oletettavasti Minecraftin kokoversio.

Alustat[edit]

Tietokoneversio[edit]

Tällä hetkellä Betassa, pyörii Windowsilla, Mac OS X:llä ja Linuxilla, käynnistettään selaimesta tai omalta koneelta. Tietokoneversion kokoversion julkaisu on tulossa

lähiaikoina.

Pocket Edition (taskuversio)[edit]

Julkaistiin ensimmäisenä Sonyn Xperia Play-Androidpuhelimelle ja myöhemmin tulossa muillekkin Android-puhelimille.[13] iOS versio on myös kehitteillä.[14]

Xbox-versio[edit]

Julkaistaan syksynä 2011 ja käyttää hyväkseen Kinectiä, vaikkakaan Kinect ei ole pakollinen.

Virstanpylväät ja palkinnot[edit]

Mojangin palkinnot

Minecraft tuli myyntiin vuoden 2009 kesäkuussa ja on sen jälkeen myynyt yli 3 miljoonaa kopiota. IMinecraft on myös voittanut lukuisia palkintoja, kuten esimerkiksi:

References[edit]