Item/se

From Minecraft Wiki
< Item(Redirected from Items/se)
Jump to: navigation, search

This page is part of the Swedish translation project.

Objekt och block utgör alla användbara resurser i Minecraft. Objekt visas som två-dimensionella sprites i spelarens inventory och visas bara något tre-dimensionellt i spelarens hand (till skillnad från block, vilka ses i tre-dimensioner både i spelarens hand och inventarie)

Sorter[edit | edit source]

  • Råmaterial är föremål som används till att göra andra objekt.
    • En del material kan man bara få tag på från mobs, vilket gör det nödvändigt att döda dem.
    • Andra får man genom att crafta, gräva, och smälta, eller genom en kombination av desssa.
  • Mat Hittas eller craftas av spelaren och äts sedan för att återfå matpoäng.
  • växter är objekt som hittas växande i naturen och som kan samlas in och planteras på de block som överensstämmer med plantans villkor.
  • Verktyg Är primärt till för att förstöra block snabbare än vad man gör med handen och för att få resurser från blocket.
    • Hinkar kan transportera vätskor.
    • Ett Fiskespön tillåter spelaren att fiska så väl som att dra mobs närmre sig.
    • Ett elddon används för att tända eld på brännbara block (under kortade eller längre tid) och krävs dessutom för att göra en portal till the Nether.
    • Sadlar kan endast användas för att rida på grisar och hästar.
    • Saxar används för att samla olika block som inte annars går att få tag på, och även för att klippa ull från får.
  • Navigatörer/klockor, vilket innesluter Karta, Kompass och klocka, hjälper spelaren att navigera i landskapet och hålla reda på tiden.
  • Vapen anväds för att försvara spelaren mot fientliga mobs eller för att döda passiva och fientliga mobs för att få mat och material.
  • Fordon, som gruvvagnar och båtar, tillåter spelaren att resa på land eller på vatten relativt snabbt och enkelt.
  • Dekorationer är items som bara har estetisk användning. Som från Beta 1.7, tavlor och färger är de ända dekorationerna som är tillgängliga.

Se även[edit | edit source]

References[edit | edit source]