Share

Share

Blocks/dk

From Minecraft Wiki
Jump to: navigation, search

This page is part of the Danish translation project.
Types of Blocks

Blokke er basisenheden i Minecraft, og de er vitale for gameplayet, da de sammen bygger spilmiljøet. De kan mines og benyttes på mange forskellige måder.

Siden af en blok er 16x16 pixels, og hver blok er en kubikmeter.[1] De fleste blokke er stillestående, men Vand-, Lava-, Portal- og Ildblokke har et skiftende mønster til hver side.

Typer af blokke[edit]

Lige nu er der 155 blokke (inklusiv Luft, stillestående Vand og stillestående Lava, som ikke kan bygges, forskellige typer af Træ, forskellige farver af Uld, forskellige typer af Trykplader, Fliser, Trapper og Dobbeltfliser). Se Dataværdier for den fulde liste.

I en standard tilfældigt genereret Betaverden, kan du finde blokkene Luft, Sten, Græs, Sne, Jord, Vand, Vandkilde, Lava, Lavakilde, Sand, Sandsten, Grus, Guldmalm, Jernmalm, Diamant, Rødstensmalm, Lapis Lazulimalm, Lerblokke, Kul, Grundfjeld, Is, Træ, Birketræ, Fyrretræ, Blade, Kaktus, Sukkerrør, Græskar, gule og røde Blomster, brune og røde Svampe, døde og levende Buske og Højt Græs. I fangekældre (tilføjet i Secret Friday Update 2) kan du også finde Brosten, Mossten, en Fjendegenerator og Kister, selv om brosten og kister normalt er lavet af spilleren. Obsidian kan findes naturligt, men det er ikke en del af den tilfældige generation. I stedet bliver det dannet, når naturlige stillestående lavablokke og vand kommer i kontakt. Brosten kan også findes naturligt; de er dannet under de samme omstændigheder som obsidian, bortset fra, at de her er dannet, når vand kommer i kontakt med lava der bevæger sig (altså ikke stillestående).

I den oprindelige gratis version af Survival, begyndte spilleren med 10 TNT-blokke og kunne skaffe sig Jord, Brosten fra Sten, Træplanker fra Træ, Guldblokke fra Guldmalm, Jernblokke fra Jernmalm, Stenfliser fra Kul og hvidt Uld fra Får.

I Classic mode kan spilleren bygge med naturligt fremkomne blokke, bortset fra Rødsten og Diamanter. De kan også bruge Bogreoler, Svampe, farvet Uld, Mursten, Obsidian og Mossten. Operatorerservere kan også bygge Grundfjeld. Nogle brugerdefinerende servere giver også muligheden for at placere Græs og (stillestående) Væsker.

I den nuværende Beta, kan spilleren Crafte en stor mængde blokke, som ikke kan findes naturligt i verdenen, deriblandt Trapper, Arbejdsborde, Malerier, Bogreoler, Ovne og meget mere. Jern, Rødsten, Diamant, Guld og Lapis Lazuli kan findes i de nederste områder i verdenen, og Obsidian dannes, når vand kommer i kontakt med en stillestående lavablok.

Blokkene Netherrack, Lyssten og Sjælesand kan findes i Underverdenen, som spilleren kun kan komme ind i ved at lave en Portal.

Se Også[edit]

Referencer[edit]

Blocks